Idaho Falls – Yellowstone NP – West Yellowstone

12 september 2016 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Vanochtend de wekker wat eerder gezet. We wilden op tijd vertrekken vanuit Idaho Falls naar Yellowstone NP. De 170 kilometer naar West Yellowstone gingen vlot. Ingecheckt in het hotel, de sleutel kregen we nog niet want de kamer moest nog worden schoongemaakt.

Daarna door naar Yellowstone Nationaal Park, op 900 meter van het hotel.

Het hotel is er een uit de jaren 1800, allemaal hout en verschrikkelijk kleine kamer, maar  we kunnen er wel slapen voor een relatief laag bedrag van $ 136,00 De meeste hotels hier in deze plaats vragen het dubbele of nog meer.

Om 11 uur waren we in het park en binnen de 10 kilometer stonden we in de file. Wat bleek? Verderop stonden er een aantal herten in de rivier en iedereen wou er natuurlijk een plaatje van schieten. Wij dus ook, dus we waren zelf ook schuldig aan het in stand houden van de file.

Daarna zijn we doorgereden naar het Lower Geyser Basin. Daar waren de eerste geysers te bewonderen. Prachtige kleuren, pruttelende modderpoelen en spuitende geysers. De kleurenpracht kan ik niet onder woorden brengen, maar de kleuren zijn allemaal veroorzaakt door verschillende bacteriën die in het water voorkomen.

Daarna door naar Midway Geyser Basin, dat is een grote poel die per minuut 4000 gallon (ongeveer 15000 liter) heet water opborrelt en aan de Firehole rivier afstaat. Hierna doorgereden naar de trekpleister van Yellowstone NP, Old Faithful. Deze Geyser spuit om de ongeveer 90 minuten  gedurende 2 tot 5 minuten zijn water in de lucht. Mooi gezicht wel, maar er zitten dan ongeveer 3000 mensen omheen, niet echt intiem om zo maar te zeggen.

Toen we daar aankwamen had hij net zijn werk gedaan, we moesten dus anderhalf uur wachten. Dus maar ff een ijsje gekocht, de kleinste die ze hadden. We konden hem bijna niet op. Volgens de voorspelling zou Old Faithful om 15.11 uur weer een eruptie hebben, maar daar hield hij zich niet aan, het werd 20 over 3 dus. Allemaal oh’s en ah’s wat de klok sloeg. Doorgereden naar West Thumb om ook daar de geysers te zien.

Langs het meer gereden om terug te keren naar het Hotel zijn we nog verscheidene bizons tegen gekomen. Ria zei nog nu moet er eigenlijk eentje oversteken en een ervan vond dat een goed plan. Pal voor onze auto stak hij de weg over. Daarna in file weer het park uitgereden om naar het hotel te gaan. Vandaag was een mooie dag met temperaturen van ongeveer 23 graden, morgen is de verwachting maximaal 5 graden, een heel verschil dus. Afijn dat zien we morgen dan wel weer, dan staat er een ander deel van Yellowstone NP op het programma.

1. Carolien:
    12 september 2016
    Goeiemorgen, na een paar wifi-arme dagen moet ik weer even bijlezen. Maar dat doe ik met plezier!
    Fijne dag weer :)
  2. Ineke vd Ziel-Boekhout:
    13 september 2016
    Morgen wordt het hier 30-31 graden. We zullen aan jullie denken als we puffen van de hitte!!