Dagje Everglades

5 oktober 2017 - Fort Myers Beach, Florida, Verenigde Staten

Vandaag de laatste dag dat we wat konden doen, morgen staat in het teken van de reis terug.

Vanochtend hebben we de wekker weer wat vroeger gezet, we wilden op tijd vertrekken naar Everglades City, voor een tocht met een airboat. Toen we naar buiten keken zagen we een strak blauwe hemel en een guitig zonnetje dat om de hoek van het hotel keek. Het was ook al lekker warm, 89 graden Fahrenheit, dat is ongeveer 30 graden Celsius. We zijn eerst wezen ontbijten, redelijk zware kost. Opgebakken aardappelen met uien en een omelet voor Hotze, Belgische Wafels met Aardbeien en slagroom voor Ria. ’s Lands wijs, ’s lands eer!

We zijn daarna de auto ingestapt naar Everglades City. Bij Captain Mitch’s Everglades Private Airboats hebben we een tocht van ongeveer een uur gereserveerd. We waren om 10 voor 12 aan de beurt. Onze captain was Louis en we zijn met zijn drietjes het water opgegaan.

We zijn langs de mangrove’s gegaan, dat zijn bomen die zout water kunnen opnemen. Het zout wordt getransporteerd naar de bladeren die het zout ‘opzouten’. Als de bladeren genoeg zout hebben opgenomen vallen ze af en heeft de boom eigenlijk alleen zoetwater gebruikt.

Volgens Louis laat 1 boom ongeveer 2500 Lb (ongeveer 1200 kilo)aan bladeren vallen in een jaar. Die bladeren zakken naar de bodem.

Er leven vele Alligators in de Everglades, ze hebben eigenlijk allemaal een eigen territorium. De mannetjes een grotere dan de vrouwtjes. Tijdens het paarseizoen april/juni zoeken de mannetjes geslachtsrijpe vrouwtjes op die in zijn territorium leven. Als er een ander mannetje het territorium in komt jaagt hij deze weg of er volgt een gevecht op leven en dood.

We hebben een paar Aligators gezien, Ria vond het maar niets dat er een op de boot afzwom.

We hebben ook nog meerdere soorten reigers gezien. Het was een heel interessante tocht. De airboat hebben geen schroef onder water, maar de voortstuwing komt van de grote propeller achter de captain. De airboats halen wel 35 mph, tussen de 50 en 60 kilometer per uur.

De tocht was natuurlijk veel te snel voorbij, we zijn daarna eerst naar Naples gereden voor een Starbucks momentje. Naples is dus voor het rijkere deel van de bevolking. Allemaal dure auto’s reden er rond en in de winkelstraat veel beveiliging in de winkels (juweliers, dure kleding winkels e.d.) Niet helemaal wat we zoeken dus. We zijn weer naar het hotel gereden en zijn weer snel in de zwemkleding geschoten. Weer heerlijk in de zee gezwommen. Naderhand gedoucht en zijn we naar de Mexicaan gegaan voor heerlijke fajita’s. Thuisgekomen hebben we alle koffers opnieuw ingedeeld schone kleding / vieze was.

We zijn zover. Ik heb nog even online ingecheckt bij Lufthansa. We vliegen morgenmiddag om 16.55 uur vanaf Miami en zijn dan vrijdagmorgen om 08.00 uur in Frankfurt. Om 09.15 uur gaat dan de vlucht richting Amsterdam.

1. Antje de Ruiter_Brink:
    5 oktober 2017
    De laatste dag alweer na jullie nacht. Niu ja dag, iets meer dan de ochtend. Ook 3 uren van te voren op het vliegveld zijn? Lekker ontbijten, kalm aan doen, de auto inleveren. Met heel veel ervaringen terug in het vliegtuig. Goede en gezellige vlucht (en). Tot kiekes.
  2. Janhendrik:
    5 oktober 2017
    dank voor jullie prachtige verhalen en goede reis terug.
  3. Mannie mannes:
    5 oktober 2017
    nu 3 weken verder zyn jully heel veel gezien neem een goede nacht rust voor de reis terug
  4. W Geertsma:
    5 oktober 2017
    Bedankt dat wij mee mochten genieten van jullie prachtige reisverhalen en schitterende foto's.Een hele goede terugreis gewenst.groetjes Willy
  5. Ankie:
    5 oktober 2017
    Weer heerlijk meegenoten van alle avonturen, prachtige foto's en gezellige reisverhalen. Jullie gaan vast nog heel lang nagenieten van deze reis. Heerlijk! Wens jullie na een goede nacht, goede veilige vluchten en gezond weer thuis!
    Wel een fijne bijkomstigheid Hotze, dat je dit jaar wordt opgehaald en niet met een jetlag 😩naar huis hoeft te rijden😃
    Tot snel kiekes in Leeuwarden!
    Groetjes mij!
  6. Carolien:
    5 oktober 2017
    Goeie reis naar huis en dan begint het nagenieten! Tot ziens :)