Van Asheville naar Savannah

30 september 2017 - Port Wentworth, Georgia, Verenigde Staten

De laatste week van onze vakantie in het zuid oosten van de Verenigde Staten van Amerika is inmiddels bezig. Vanmorgen zijn we eerst gaan shoppen en hebben kadootjes gekocht voor de kleinkinderen. Daarna zijn we in de auto gestapt voor een lange rit naar Savannah, een stad aan de Atlantische oceaan. We hebben vandaag door 3 staten gereden, North Carolina, South Carolina en Georgia. We hebben er voor gekozen niet op de Interstates te rijden, maar op de highways. Interstates zijn 4 tot 8 baans wegen (In California rond Los Angeles soms wel 24 baans wegen 12 heen en 12 terug), highways meestal 4 of 2 baans wegen. Het grote verschil is de drukte. Op de Interstates is veel vrachtverkeer, op de highways is dat wat minder, alleen lokaal vrachtvervoer vind je daar.

Omdat we vakantie hebben en daarom geen haast hebben we dus voor de highway gekozen en daar zaten een paar bij waarbij in geen velden of wegen verkeer was te zien, je kon ook gewoon naast de weg even parkeren om een broodje etc. te eten. Ik ben ook midden op de weg gaan staan om van beide kanten een foto te nemen zonder een andere auto in het zicht te hebben.

We wilden vandaag dus naar Savannah rijden en zouden ook ruim op tijd binnen zijn geweest, ware het niet dat we in een file terecht kwamen, voor ons stonden 10 auto’s. Er was net een vreselijk ongeluk gebeurd op de Highway 21 van Georgia. Een auto lag in een droge sloot, een andere was duidelijk over de kop geslagen. Inmiddels waren er al 2 brandweer auto’s 2 ambulances en minimaal 6 politieauto’s aanwezig, dus het was al even geleden gebeurd. Terwijl we stil stonden kwam er een helicopter aanvliegen en ongeveer 10 minuten later een 2e helicopter. Het was dus serieuze shit. Ik heb even een praatje gemaakt met de man in de auto naast ons, hij moest om 7 uur aan het werk en wist dat hij dat niet ging halen. Hij had zijn baas inmiddels gebeld.

Hoe erg het ongeluk was bleek uit het feit dat er een auto van de Coroner aankwam, dit is dus een auto die overledenen ophaalt. Er werd een doek gespannen tussen een van de ambulances en de auto van de Coroner. Degene die in de ambulance lag had het duidelijk niet gehaald. Al met al hebben we bijna 2 uren moeten wachten voor we via de berm naar de linkerbaan werden geleid om zo van de plaats van het ongeluk konden wegrijden. Je begrijpt dat we toen wel ff rustig aan hebben gereden. Net voor Savannah werd het te donker om verder te rijden en hebben we een hotel naast de highway geboekt. Morgen gaan we de stad Savannah wel in als het weer licht is.

Vanavond rustig aan gedaan, hadden allebei de schrik nog in de benen.

1. Antje de Ruiter_Brink:
    30 september 2017
    Jeetje, heftig. Hoop dat jullie rustig kunnen slapen. Morgen gezond weer op. Nieuwe dingen zien en beleven welke deze naar de achtergrond doen gaan. Truste.
  2. Ankie:
    30 september 2017
    Altijd vreselijk als er mensen omkomen bij een verkeersongeluk. Als je ver van huis bent nog meer denk je meteen aan thuis....
    En 24 baans wegen Hotze??....tjeetje zou ik helemaal gek worden en ik rijd niet eens 🤣
    Lekker genieten deze week, dus rus aan en goed uitkijken!
  3. Ineke:
    30 september 2017
    24 balans wegen? Ik zou niet weten in welke vd 12 ik moest rijden. Maar doe de laatste week nog maar rustig. GENIETEN en dat ongeluk letterlijk achter je laten.voor straks trusts Of gezond weer op.!
  4. Mannie mannes:
    1 oktober 2017
    goede morgen wat fyn dat jully je zoo vermaken en wat zyn de foto mooi geniet er van de laatste dagen de groeten