Etna – Idaho Falls

11 september 2016 - Idaho Falls, Idaho, Verenigde Staten

Voor de verandering vandaag maar eens rustig aan gedaan. Even lekker in bed blijven liggen tot half 9. Maar toch waren we om half 10 al weer ‘on the road.’ Ontbijt gehaald bij de winkel en dat bij een meer opgegeten.

Het was erg koud toen we opstonden vanochtend. Volgens de telefoon was het in Etna om die tijd -2 Celsius, maar ja we zaten daar op zo’n 1600 meter hoogte. Het zonnetje scheen wel dus de temperatuur schoot wel weer omhoog. In de loop van de middag was het in Idaho Falls 25 graden.

Onderweg viel op hoeveel dieren er zijn aangereden en die blijven mooi liggen zodat de roofvogels er ook nog wat aan hebben. De laatste dagen merkten we wanneer een van die dieren een ‘Skunk’was, een stinkdier. Die stinkende geur die ze afscheiden als ze in gevaar komen verspreiden ze dus ook als ze dood zijn. Dan hebben we die lucht ook gedurende ongeveer een minuut in de auto. Die dieren heten niet voor niets Stinkdieren.

In Idaho Falls hebben we een boeren markt bezocht, waar boeren uit de omgeving hun waren aan de man probeerden te slijten. Dit was aan de Snakeriver, vlak bij de waterval. Deze waterval is niet zo hoog, het valt hooguit 2 meter, maar wel over een breedte van honderden meters. Erg mooi om te zien. Er stond langs de rivier ook een camper met Duits kenteken. Ik heb even met de eigenaren uit Keulen gesproken. Ze waren een jaar op vakantie. Ze hadden de camper in Hamburg laten verschepen naar Halifax in Canada. Zelf waren ze 2 weken later met het vliegtuig die kant opgegaan. Ze hadden al 3 maanden Canada achter de rug en bleven nu nog een maand of 9 in de USA. Prachtig. (Niet wat voor jullie familie Statema?)

Onderweg zagen we ook nog iemand die al zijn rollend materieel mee had op vakantie. Wat je hier veel ziet zijn campers die een personenauto achter zich mee slepen. Deze persoon had achterop zijn camper een motor, achter de camper aan een auto en op de auto 2 fietsen. Diegene wil waarschijnlijk niet lopen.

We zijn daarna naar het hotel gegaan om in te checken. We wilden nog even richting Yellowstone park, volgens de mensen van het hotel een uurtje met de auto, maar volgens Google Maps 173 kilometer richting de West ingang en daar doe je dan zowat 2 uren over. Dat hebben we maar niet gedaan omdat we ook nog terug moesten, morgen gaan we sowieso die kant op.

We zijn maar even naar de Hell’s Half Acre geweest, dit is een plek waar ongeveer 4000 jaar geleden een vulkaanuitbarsting is geweest en tijdens de trail kregen we op borden het ontstaan en verloop van zo’n lavaveld mee.

Daarna nog wat rondgekeken in een winkelcentrum in Idaho Falls. We zijn een brillenzaak ingestapt omdat de bril van Ria een mankement vertoonde. Het werd door die mensen kosteloos gemaakt. Met een stevige handdruk en een gemeend Thank you very much namen we afscheid.

We zijn naar een Mexicaans restaurant geweest en hebben onze buikjes vol gegeten voor net 25 dollar. Geen geld dus. We hebben het afgerond op 30 dollar, want fooien is een onderdeel van het salaris van de bediening.

Nu gaan we op tijd onder de wol, we willen morgen op tijd rijden richting Yellowstone NP. Het schijnt het meest indrukwekkende en grootste Nationale Park te zijn. (Grootte provincies Friesland en Groningen bij elkaar).Er zijn daar met name te zien Geysers, borrelende modderpoelen en heel veel dieren zoals Bizons, Herten en Beren. We gaan het hopelijk allemaal zien. Foto’s volgen dan uiteraard.

1. Bart en Diny:
    11 september 2016
    Een belevenis jullie reis! Prachtig om te volgen.
    Ja zou idd wat zijn, maar ja .............
  2. Gert:
    11 september 2016
    Ben benieuwd naar jullie belevenissen in Yellowstone park. Veel plezier maar weer.